Het Partnerschap Levenslang Leren heeft het Actieplan Levenslang Leren opgesteld om burgers, organisaties en intermediairen zelfredzamer te maken bij het ontwikkelen van competenties. Dat doet het door een coherent kader voor begeleiding en ondersteuning te creëren. Het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen neemt binnen het Actieplan een aantal initiatieven om dit te realiseren, zoals een onderzoek naar de rol van brugfiguren in diverse leercontexten en het ontwikkelen van een laagdrempelige gespreksmethodiek.
Deze studie gaat dieper in op de rol van brugfiguren en onderzoekt welke laagdrempelige gespreksmethodiek brugfiguren kunnen hanteren om gesprekken te voeren met potentiële lerenden, waarbij leervragen worden gecapteerd, drempels worden geïdentificeerd en de juiste ondersteuning wordt geboden.
Het onderzoek heeft drie doelstellingen:
De rol van brugfiguren voor levenslang leren onderzoeken, een handleiding ontwikkelen voor organisaties en lokale besturen om brugfiguren in te zetten, een laagdrempelige gespreksmethodiek ontwikkelen.